AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240

AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240
Kos pos dibayar oleh pembeli

Saturday, August 15, 2009

KWSP DAN SAHAM


Assalamualikum wbt,

Salam sejahtera semua, moga dalam keadaan di bawah lindungan Allah swt sepanjang hari dan sepanjang hidup di atas muka bumi..

Mari kita masuk ke cerita supaya KWSP macam mana mahu menaikkan nilai simpanan KWSP yang memang kita dah tahu amat susah nak dikeluarkan jika tiada alasan yang betul munasabah dan mesti disertakan dengan bukti yang kukuh. Pada masa sekarang banyak unit trust yang menawarkan untuk pengeluaran KWSP antaranya unit trust Public Matual, CIMB, dan RHB bank. Terpulang kepada saudara untuk memilih yang mana satu. KWSP membenarkan pengeluaran simpanan jika untuk pelaburan di unit trust kerana sangat menguntungkan. Nilai simpanan akan meningkat dari masa ke samasa. Bukan sahaja anda dapat dividen malah mungkin ada dapat nilai kenaikkan dari semasa ke semasa. Nilai ini adalah hasil kenaikkan nilai saham yang di beli.
Saya bagi contoh kepada anda, saya ada abang yang keluarkan sebahagian KWSPnya tahun lepas.Masa itu nilai belian PIEF Public Matual berharga RM0.20 sen. Nilai PM ini sekarang RM0.30 sen bererti simpanan beliau sudah meningkat 50% hasil simpanan dan baru bulan lepas beliau ada menerima dividen hampir RM600, tapi tidak dapat ambil wang tersebut sebab pihak KWSP tidak membenarkan wang itu di keluarkan, jadi beliau mengambil inisetif dengan menggantikan dengan belian saham. Nilai saham beliau semakin bertambah. Betullahkan lebih baik jika wang itu dilaburkan dan anda dapat nilai keuntungan dividend an nilai kenaikan saham yang disimpan. Ini utuk pelaburan masa akan datang.

Sebab itu ada kawan beritahu, jika kita simpan RM10K sekarang selepas 15-17 tahun jumlah simpanan anda akan mencapai RM300K. Jika dikira betul-betul ia akan mencapai jumlah itu. Tapi jika anda takut nilai keruntuhan simpanan saham anda boleh keluarkan untung saham dan gunakan beli emas anda tidak perlu risau(boleh rujuk artikel sebelum ini) iaitu Saham+Emas. Itu jika anda beli saham dengan tunai bukan KWSP. Sebab itu saudara harus ingat nilai saham bukan selamanya stabil tapi emas pasti stabil walau apa jua keadaan ekonomi.

Saya teringat satu cerita bertajuk "Terminal" tentang seorang pelancong yang mana tengah melancong ke US. Kebetulan semasa beliau sampai US negaranya dilanda perang, semua duit, saham dan pasport negaranya dibatalkan. Jadi beliau jadi pelarian. Masa tu beliau cuba gunakan duit simpanan yang dibawa. Tak ada satu kedai yang menerima kerana Negaranya sudah tiada. Cuba anda bayangkan jika anda miliki emas ketika itu, pasti anda akan miliki semua yang anda mahu sebab semua orang mahu emas. Sebab itu jika anda lihat orang Kemboja yang jadi pelarian di Malaysia kenapa mereka banyak yang kaya sebab mereka miliki emas. Emas yang ada di pajak di bank dan dapat tunai dan digunakan untuk keperluan dan perniagaan, sebab itu mereka kaya. Nabi pun ada beritahu ada satu zaman tiada yang berguna melainkan emas dan perak. Jadi miliki saham dan emas ketika aman. Anda akan tetap kaya bila negara perang sebab anda ada eset emas.
Itulah serba sedikit penerangan yang boleh dimanfaat bersama. Jika anda komen sila emeilkan ke ium_ilham@yahoo.com dan tel saya 0128562426.

No comments:

Post a Comment