AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240

AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240
Kos pos dibayar oleh pembeli

Sunday, August 23, 2009

Bijak Melabur : Amanah Saham dan Anda

Bijak Melabur : Amanah Saham dan Anda

Apa itu amanah saham?

Amanah saham dibentuk menjadi pelaburan paling diminati oleh pelabur untuk mencapai kepelbagaian (pemecahan modal ke dalam saham-saham pelbagai syarikat), justeru dapat mengurangkan risiko, dengan jumlah dana atau modal yang kecil.
Amanah saham merupakan skim pelaburan yang mengumpulkan wang daripada ramai pelabur yang berkongsi matlamat kewangan yang sama. Sebagai pertukaran kepada wang itu, dana menerbitkan unit kepada pelabur yang dikenali sebagai pemegang unit. Pemegang unit boleh menjual semula (iaitu menebus) unit mereka kepada dana, atau membeli (dan menjual) unit seterusnya.

Pembelian dan penjualan unit amanah lebih mudah berbanding melabur terus dalam saham sesebuah syarikat di mana harga dan peluang untuk membuat urus niaga bergantung kepada penawaran dan permintaan saham pada masa itu.
Keuntungan dari amanah saham adalah dalam bentuk keuntungan hasil dari peningkatan harga unit amanah saham dan dividen tahunan.

Bagaimana dana amanah saham diuruskan?

Dana diurus oleh sekumpulan pengurus profesional (dikenali sebagai syarikat amanah saham) yang akan melabur wang yang terkumpul dalam portfolio sekuriti seperti saham, bon dan instrumen pasaran wang atau lain-lain sekuriti yang dibenarkan untuk mencapai objektif dana. Disebabkan jumlah besar wang terkumpul, pengurus dana boleh mempelbagaikan pelaburan dan ini boleh meminimumkan risiko pelaburan.
Keputusan pelaburan yang diambil oleh pengurus dana dibuat berdasarkan penyelidikan meluas dan kemahiran melabur mereka sendiri, dan mereka akan terus mengawasi portfolio berdasarkan maklumat yang telah diselidiki.

Bagaimana pemegang amanah saham dilindungi?

Sebagai pemegang unit, perlindungan anda dalam amanah saham dipastikan melalui cara amanah saham itu dibentuk. Amanah saham sebenarnya satu amanah. Perlindungan terkandung dalam surat ikatan yang menyatakan kewajipan, tanggungjawab dan jangkaan tiga pihak dalam unit amanah iaitu:
1.Pemegang Amanah Saham (anda) yang memperuntukkan dana untuk pelaburan;
2.Syarikat Amanah Saham (contoh; Public Mutual) yang menyediakan pelaburan, perkhidmatan pentadbiran dan pemasaran; dan
3.Syarikat pemegang amanah (contoh; Permodalan Nasional Berhad) yang memegang aset amanah bagi pihak pemegang unit.

Mengapa perlu melabur?

Ramai orang tahu bagaimana hendak mencari wang tetapi tidak tahu cara untuk mengembangkannya. Sering dikatakan, orang kaya semakin kaya, orang miskin semakin miskin. Sebabnya ialah, orang kaya melaburkan wang mereka, menjadikan wang itu berkembang, sementara orang miskin pula menghabiskan wang dengan membelanjakannya.
Misalnya, menyimpan wang RM10000 dalam akaun simpanan dengan kadar 3% belum tentu dapat mengekalkan nilai sebenarnya disebabkan inflasi atau kadar kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat setiap tahun. Diambil kadar inflasi sebanyak 4% setahun menjadikan nilai RM10000 tadi susut kepada RM9510 dlm masa 5 tahun. Melabur dalam amanah saham berpotensi bukan sahaja dapat mengekalkan nilai RM10000 tadi malah meningkatkan kepada RM16850 dalam masa 5 tahun dengan kadar inflasi yang sama. Manakah satu pilihan anda? Fikirkan. Sebab itulah ramai orang memilih untuk melabur dalam amanah saham - kerana mendapat pulangan yang lebih tinggi berbanding membiarkan wang sebagai simpanan di bawah bantal atau dalam kotak simpanan bank.


Memilih saham amanah: Mengapa disyorkan amanah saham Public Mutual?

Public Mutual adalah anak syarikat Public Bank yang berpengalaman selama lebih 20 tahun dalam pengurusan dana amanah saham dan merupakan pengurus dana terbesar di Malaysia dan juga Asia. Sehingga 19 Jun 2007, jumlah dana yang diuruskan adalah melebihi RM21.4 bilion (terbesar di Malaysia). Rekod kejayaan cemerlang Public Mutual dilihat melalui pulangan yang konsisten kepada pelabur dengan kadar 20% setahun. Terdapat syarikat-syarikat amanah saham yang memberi pulangan melebihi 20% pada tahun pertama tetapi merosot sehingga ada yang tidak memberi pulangan pada tahun berikutnya. Ini tidak dikira sebagai konsistensi pulangan, malah membebankan pelabur.

Berikut adalah rekod prestasi amanah saham dari Public Mutual;


Contoh testomoni keuntungan pelaburan

Encik Muhammad dari Pulau Pinang mula melabur pada Mac 2006 dengan modal RM10000 dalam amanah saham Public Islamic Dividen Fund (PIDF). Selepas setahun (penyata kira-kira tahunan berakhir April 2007), pulangan yang diperolehi adalah sebanyak 20% (atau RM2000).

No comments:

Post a Comment