AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240

AIR ZAMZAM 1KOTAK 24 BOTOL 500ML RM240
Kos pos dibayar oleh pembeli

Wednesday, May 11, 2011

Saya Ajar Anda Cara Main Saham Yang Menguntungkan

Beberapa hari lepas saya ada menyatakan kekecewaan saya kerana tidak memohon IPO TH Plantation Bhd. Sebabnya, IPOnya telah melonjak tinggi pada awal penyenaraiannya. Topik bermain saham ini sudah saya kupas dahulu (saya pun tidak ingat bila, anda boleh check kat Best of SaifulSham!hehe.), akan tetapi banyak soalan yang datang menghujani saya, macam mana nak main saham ni?
Oklah, kita lupakan seketika soal bisnes internet ek, sebab Team SaifulSham boleh bercakap atas 4 topik kepakaran kami:
1) Bisnes Internet
2) Hartanah
3) Saham, Insurans, Unit trust dan lln berkaitan
4) Keusahawanan
So, saya akan pilih topik ke 3 hari ini sebagai maklum balas dar anda semua pembaca SaifulSham yang setia.
Sebelum saya bercakap panjang lebar atas topik kali ini, saya perlu membuat pengunguman. Apa yang anda dengari daripada SaifulSham adalah dari mulut anak muda, saya dan Sabri.
Kedua-dua kami adalah berusia 20 tahun. Ya, kami berdua masih berusia 20 tahun. Lahir tahun 1985, so saya dan Sabri belum lagi masuk hari jadi ke 21, kami berdua adalah anak muda lagi.
Sebetulnya, kami berdua tidak berasa layak untuk digelar pakar kerana kami hanya berkongsi apa yang kami tahu dan kami buat dan kesannya kepada kami. Tetapi, walaupun mungkin terlalu muda, jangan ditipu oleh bayangan usia kami.
Because we make tons of money since we start off our business (especially internet business).
Saya sebenarnya tidaklah suka menayang pendapatan kami kepada umum, tetapi atas banyak sebab, kadangkala kita kena juga tunjuk. Nantikan ada yang berkata, SaifulSham tu cakap banyak, tiru cakap-cakap mat saleh, entah betul entah tidak diorang berjaya.
Apabila tunjuk pula, timbul pula masalah lain. Saya pernah ditanya ketika seminar, mana bukti jika anda berjaya dalam perniagaan internet. Serta merta saya buka file laptop saya dan saya tunjuk apa yang saya save, income Paypal, 2checkout dan juga Maybank.
Dan apabila masalah lain pula timbul (saya tak boleh sebut, nanti ada yang datang cari kami berdua ;p), saya hanya berkata kepada mereka “Thank you, i know most of you do not believe our age with this sum of money, but this is what you too can achieve if you followed our step!”. Huhu, dengan serta merta mereka mengambil pen dan menulis setiap patah perkataan kami!
Ok, berbalik kepada bermain saham. Sebenarnya, saya sudah bermain saham ketika saya berusia 18 tahun. Sejurus lepas SPM. Seperti pernah saya kongsikan bersama anda dalam artikel yang lepas, pada awal pembabitan saya dalam dunia saham, saya banyak di pandu bapa saya.
Sehingga hari ini, jika ada saham-saham baru terutama IPO, saya akan telefon bapa saya dan bertanya. “Abah, ni kompeni ni nak kua IPO. Ok ke tak time skang ni? Nak apply?”
Bapa saya selalunya suka menjawab “Nanti abah study dlu kompeni tu, kalau market ok, kita apply”.
Seingat saya antara kompeni yang pernah saya pegang sahamnya adalah KLCC Properties Bhd, Digi Bhd., Scomi Group dan lain-lain. Banyaklah juga.
Memang saya akui tidak ramai pelajar yang bermain saham ketika belajar. Sebabnya adalah modal dan tiada pengetahuan akan peluang potensi bermain saham. Saya belajar di universiti yang memang pure engineering, maka mentaliti pelajar disini adalah menjadi jurutera sahaja.
Memang baik dan bagus sekali menjadi jurutera (Malaysia kan tak cukup jurutera) tetapi saya rasa itu sahaja tidak mencukupi jika kita mahu berjaya dalam kerjaya kelak. Sebetulnya tidak ramai yang berminat akan keusahawanan di universiti saya, alasan yang paling biasa saya dengar:
1) Lepas ni peluang cerah nak kerja dengan syarikat minyak gergasi. Lagi tinggi dibayar. Boleh kerja di luar negara. Income USD dollar lagi (itupun kalau awak dapat, pointer awak tu berapa je)
2) Buat ape susah nak fikir cari duit sendiri, bila dah jadi engineer nanti, gaji boleh belas-belas ribu. Kalau tak pakai mercedes umur 40, tak payahlah belajar kat sini ( itu hanya angan awak, bukan senang nak dapat tahap tu, ramai yang saya jumpa memang tidak cukup duit walaupun gaji berbelas ribu, believe me, friends of my father ramai macam tu)
3) Aku takde bakat bisnes. Ko lain la, dulu kt MRSM ambil Akaun, aku ambil biologi. (Alasan sahaja!)
4) Aku bersyukur apa yang aku dah dapat hari ni. Aku taknak kaya, aku kalau dah hidup bahagia pun dah tenang ( lagi satu lurus bendul)
Macam-macam lagilah alasan ketika saya cuba mempromosikan untuk join kelab usahawan di universiti saya.
Ok, berbalik pada main saham (sudah jauh saya menyimpang ni), ada teknik tertentu yang boleh anda ikuti.
Saya tidak akan bercakap jika saya tidak tahu, tetapi seperti yang saya beritahu “I make tons of money with stock market”.
My dad make milions since he involved in stock trading in 1983 till now!. Yes, itulah kebenarannya. Saya tahu ada lagi orang yang buat berjuta ringgit dalam dunia saham tetapi mereka ini lebih suka berahsia kejayaan mereka dari berkongsi to the public.
Bapa saya bermain saham ketika beliau masih belajar di UKM, Bangi. Mak saya pernah beritahu saya ” Mama pelik jugak ngn abah Wan time muda-muda dulu. Time belajar dekat UKM, ada-ada sahaja belanja mama makan best2. Setiap kali ajak mama keluar, makan bukan tempat biasa-biasa. Ada duit jugak abah Wan dulu. Pernah abah beli jam tangan kat mama time birthday mama…lama-lama baru mama tahu, abah Wan main saham masa itu!” (Jangan dikisahkan kisah cinta zaman 80-an ;p, saya mahu tekankan kepada main saham sahaja :p)
So, apakah cara untuk bermain saham ketika masih belajar ini. Beginilah saya kongsikan lagi sedikit pengetahuan saya ini.
Bermain saham sudah tentu, paling banyak modal, paling tinggi peluang untuk menjadi kaya. Sebab itu, pelabur yang datang melabur di pasaran saham bukannya melabur ratus-ratus ringgit, selalunya paling kurang puluhan ribu dan paling banyak pun juta ringgit.
Tetapi itu pelabur besar, saya tahu pelajar-pelajar seperti saya tidak mampu untuk sampai di tahap itu lagi.
Jadi, saya kongsi apa yang saya pernah buat ” Start small and finish big”
Tak mengapa anda bermula dengan modal ribuan ringgit sahaja, kerana satunya saya mahu golongan muda ini belajar cara bermain saham. Sebabnya, jika kita golongan pelajar hendak tunggu sampai ke tua, kumpul dulu duit sampai ratus ribu baru hendak main saham, saya kira susah.
Hari ini anda boleh bercakap untuk kumpul duit tunggu sampai tua, tetapi kebanyakannya, tidak sampai 10 peratus pun boleh melakukannya. Sudah tua, lagi banyak komitmen,maka lagi banyak duit diperlukan ke tempat lain, maka tidak sempatlah anda untuk belajar dan menceburi dunia saham.
Dunia saham adalah lubuk emas jika kita tahu caranya. Seriously talking.
Sebab itu, saya tidak kisah jika kita golongan muda mahu mencuba saham biar dengan modal kecil-kecilan. Because u will learn something. Pengalaman kita yang menjadikan kita semakin matang. Pengalaman itulah yang mahal sebenarnya.
Jadi sebelum bermain saham; mari teliti dahulu beberapa persiapan
1)Ada akaun bank simpanan di Maybank atau BCB (yes, kedua-dua bank ini membuka permohonan saham di ATM Machine, saya tak kaji bank lain macam mana, maaf ya, hehe)
2)Buka akaun CDS (syarat umur 18 tahun ke atas). Pergilah mana-mana pejabat sekuriti dan berdaftar akaun CDS. Contohnya : KL Securities Sdn Bhd.) Syarat lagi, akaun CDS itu mesti tally dengan akaun bank kita.
3) Duit busuk-busuk pun RM10k kebawah.
4) Study market, komopeni.
5) Mohonlah saham anda (digalakkan IPO sahaja buat newbie)!
Ya, ya, dan ya. Saya tidak pernah bermain saham selain saham IPO. Bapa saya lainlah, modal dia besar. Tetapi saya yang kecil sekecil ikan bilis ini hanya main saham IPO. Tetapi ingat, i still make tons of money with IPO. Jangan perkecilkan IPO.
Tetapi, IPO pun ada time dia. Macam saham biasa juga, bukan sesuka hati boleh memohon IPO. Saya selalunya perhatikan dahulu keadaan pasaran saham semasa dan asas syarikat yang saya ingin laburkan IPO itu.
Pertama: Kalaulah keadaan pasaran saham seperti waktu ini, (minyak dunia naik sampai USD70 setong), bursa malaysia pun selalu naik turun, saya akan menjauhi pasaran saham biarpun semua IPO yang bakal disenaraikan mencatatkan premium (keuntungan).
Sebabnya, saya pelabur ikan bilis, apa-apa boleh terjadi pada saya. Saya perlukan sesuatu rangsangan yang benar-benar boleh membawa saya kembali pada dunia saham. (Sebab itu saya tidaklah kisah sangat tidak memohon IPO TH Plantation baru-baru ini, cuma merasa sedikti rugi sahaja)
Saya hanya memasuki pasaran apabila trend bulis (meningkat) itu pada tempoh sederhana. Maksud saya, dalam 2,3 minggu, pasaran Bursa Malaysia mengalami kenaikan berturut-turut, maka saya berani membuat kemunculan.
Satu lagi, dalam memohon IPO, nilai juga asas syarikat yang ingin kita pohon itu. Kita kena kajila sedikit latar belakang syarikat tersebut. ( Tetapi dalam banyak kes, saya hanya langgar sahaja. Sebabnya, kalau trend IPO ketika itu premium, dan Bursa Malaysia pun sedang bulis, saya memang akan main apply sahaja IPO itu) —-ini agak berisiko tetapi sehingga pengalaman saya, ia boleh diguna pakai jika kondisi pasaran adalah seperti dinyatakan. Jika tidak, kajilah betul-betul syarikat tersebut.
Huhu…panjangnya…baiklah, nanti kita bersambung lagi cakap-cakap mengenai IPO~ Kita sambung topik ini dalam sehari dua lagi.

54 comments:

  1. Salam saudara,saya tahun ni (2011) berumur 19 thn,sgt berminat utk bermain saham,tp sblm tu kene la faham konsep dan cara melabur,membeli dan jual saham,kalo saudara x keberatan,saya nak mintak email atau facebook saudara,ingin mengemis serba sedikit ilmu bermain saham dari saudara.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba dapat info dari sini http://klsesimplified.wordpress.com

      Delete
  2. saya shorkan saudara jgn main saham tapi main emas dan perak

    http://www.facebook.com/#!/YahyaBakeri...

    ReplyDelete
  3. saya berminat dengan saham, walaupun usia masih muda, tetepi saya kurang fasih dengan cara dan kadar naik turun saham dunia,apa pandangan u all dengan bisnes perlancongan.

    ReplyDelete
  4. salam..saya nak tanya keuntungan dari bermain saham dapat dalam bulanan ke atau tahunan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Profit depend pada pelabur la..kalau ko jual masa hrga tgh naik..untung laa..untung rugi sesuatu saham tak menentu...boleh jadi bebulan2..boleh jadi betahun2..thats y kene blajar ilmu pasal saham..modal bukan jadi masalah..kalau ko ada modal besar juta2 skali pon tp xde ilmu..sia2 je melabur..sabar tu duit..

      Delete
  5. Apa pendapat anda tentang saham IPO FGV? Patutkah saya melabur

    ReplyDelete
  6. Salam bro..i need ur help, tunjuk ajar ku sifu hw 2 b like u, heheh. Since u hv an early exposure 2 dis kinda world, sy x dpt peluang mcm tu..but i cn say i'm ready in term of investing, sbb sy pn berniaga sendiri. email me pls..adlialimh@gmail.com. may b we cn meet up n u cn share stuff dgn sy yg serba daif ni, tq

    ReplyDelete
  7. nak belajar..gimme your email please :)

    ReplyDelete
  8. Salam bro..

    Still newbie dlm ipo nih..nk tanya ipo ihh mcm mana?ok x?

    ReplyDelete
  9. salam mc mne hndk bermain saham boleh tunjuk ajar???

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya brminat untuk bermain saham tapi sy tidak tahu untuk bermain nye..bleh =kn pihak tuan ajar saya bermain saham....

      Delete
    2. salam, sy brminat tentang main saham ini. boleh bantu saya? izinkan sy copy & paste beberapa maklumat penulisan encik tentang saham. terima kasih.
      qesryn@yahoo.com

      Delete
  10. salam, sy brminat sgt nk main saham ini.boleh bantu saya x?even saya ada basic investment analysis but saya still xbrani nk try invest b'coz modal n smagat xkuat..but now uncle saya dh give some support n sme cpital utk start main saham...nk mx sgt tnjuk ajar n prtolongn dr encik..berbanyak terima kasih...
    nur_fiqah89@ymail.com..

    ReplyDelete
  11. Salam... sya pun newbie... mohon tunjuk ajar bermain saham... 0102264316 @ yusri_demizer@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. Salam.sya bru nk mula main saham ni..sya nk tnya klau msuk ngan apexetrade mcm mna bleh kah,atau bleh caya ke broker ni..

    ReplyDelete
  13. terima kasih telah berbagi ilmu seputar saham.. by movie anime

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum~ saya sgt berminat untk mendalami ilmu main saham..serious nk tahu lebih lanjut.. email: nurhannee28@gmail.com tq (^_^)

    ReplyDelete
  15. Salam...sye berminat bermain saham...can u guide me...my email : az8608@gmail.com

    ReplyDelete
  16. blh tlong ajar saya bagaimanan untuk bermain saham?

    ReplyDelete
  17. salam en yahya,dari dulu lagi saya ingin main saham tetapi tidak ada sifu or tunjuk ajar dari sesiapa, so boleh kiranya saudara dapat memberi info dgn terperinci tentang bagaimana cara main saham dan saham mana yang patut kita main dengan selamat......tq/remshah

    ReplyDelete
  18. poyo la ko ni...kate nk ajar konoh...puiihhh..!!! bile bnyk org mintak tlg ajar sikit, senyap je.....ckp pompang....puihhh....delete la entri ne weiii...!!!

    ReplyDelete
  19. sesuke je ckp org lurus bendul...kurang ajar...woi org tu pilih agama...nk hidup sederhana je....yg pntg tenang....x mcm ko, sikit2 duit2 duit2....klu org dh pilih hidup tenang je, biar je....jgn sesuke mulut ko je nk ckp org ckp lurus bendul.....!!!!

    ReplyDelete
  20. kalau x bleh trima komen org lain x pyh nk komen
    dia ada ilmu saham , ko ade ?

    ReplyDelete
  21. salam kepda tuan tanah..sy pun mint main sham..tpi merjuk sperti di ats..tuan hnya berkongsi penglman "hasil dari pelburan tersebut dn buknnya "cara-cara main saham"..diharp tuan dapt berkonsi pengethuan tuan lebih2 lagi tuan trdiri dari klgan orng yg beruntng.. lahir dari keluarga yg memg terdedah dlam bidang ini..dan seusia 18 sudah ada "modal"..jadi seeloknya ape yg tuan ada dimanfatkan kepda orng rami..sy pn student jgk..baru umur 21..alhamdulillah jgk..sy ade pncpaian hasil "modal" sendiri dan ilmu yg dikongsikn orng lain kpda sy...

    ReplyDelete
  22. wow... i love money.

    ReplyDelete
  23. Rasa nak belajar main saham la plak..

    ReplyDelete
  24. main juga saham ni..saham kTm lahhh...

    ReplyDelete
  25. paling cikai kene ada 20k...10k saham 10k backup.....byk org citer besh2 je....saham ni best....skim tu best...mlm ni cpt kaya....bisnes itu ini blh bagi kaya.....PERCAYALAH bkn mudah nak kaya....

    tapi jgn risau....ada 1 saham yg pasti untung....aku cadangkan korang beli saham akhirat....komperm tak akan rugi

    ReplyDelete
  26. Hye guide me...my email maizaimms@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Bantu buat Kartu Kredit dan Kta BANK ANZ 10 - 300 jt tenor 3 th di manapun anda berada di seluruh pelosok nusantara dana instant tanpa jaminan 100% berkas aman cukup fc ktp dan kartu kredit limit min 5 jt usia 1 th usia nasabah min 22 th dan maksimal 55 th npwp dan cover tabungan. proses maks 10 hari kerja.bunga mulai 1.6% tenor sampai 3 tahun bila berminat hub chairul sarto utomo via sms telp088215334251 dan 085600125176 pin bb 52b77bdc fb chairul ichsan buana
    KTA BANK ANZ AKAN PENUHI SEGALA KEBUTUHAN ANDA , KARYAWAN ATAU OWNER BUAT NAMBAH MODAL USAHA,PERNIKAHAN,PENDIDIKAN,RENOVASI RUMAH DLL PROSES MUDAH,CEPAT MAKSIMAL 10 HARI KERJA DANA LANGSUNG DI TRANSFER KE REKENING ANDA DIMANAPUN ANDA BERADA DI SELURUH PELOSOK NUSANTARA
    Jl ruko pandanaran no 36 semarang lantai 2
    100% AMAN, TANPA PENIPUAN FOTO GUE ASLI LHOO grin emotikon

    MARKETING CHAIRUL SARTO UTOMO
    facebook iroelcomet@gmail.com, email rooly88@gmail.com,

    ReplyDelete
  28. Kena banyak belajar nampaknya kalau nak main saham. Kena peka dengan cara main saham yang betul

    ReplyDelete
  29. Berminat untuk melabur dalam unit trust cimb principal (CWA) boleh hubungi saya
    HP 0162162155~zaril rozaimi

    ReplyDelete
  30. Berminat untuk melabur dalam unit trust cimb principal (CWA) boleh hubungi saya
    HP 0162162155~zaril rozaimi

    ReplyDelete
  31. salam,bro.nk tnye sket bleh?klau modal rm100 lepas ke utk main saham?

    ReplyDelete
  32. Email saya..serius nk blaja main saham..hafizulsalleh@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Boleh ajar saye tak..hubungi 0183211428@01125605117 sangat berminat nk jadi kaya lah..uddie

    ReplyDelete
  34. Boleh ajar saye tak..hubungi 0183211428@01125605117 sangat berminat nk jadi kaya lah..uddie

    ReplyDelete
  35. Assalam, sya berminat nk main saham tpi x thu nk mula dri mna.Bleh ajar sya
    whatssap 0175841250

    ReplyDelete
  36. Halo,
    Perkenalkan, Nama saya Wenny
    Saya adalah development dari ForexMart, Kami melihat website anda dan kami ingin mendiskusikan kerjasama kemitraan dengan Anda. 
    Boleh saya minta kontaknya untuk menjelaskan lebih lanjut atau anda bisa langsung menghubungi saya ke wenny@forexmart.com, terimakasih

    ReplyDelete
  37. saudara..boleh ajar sy mcm mana permulaan nk main saham...boleh email sy

    ReplyDelete
  38. Salam...boleh tolong saya ajar main saham....email saya edy_qwee@yahoo.com

    ReplyDelete
  39. I'm Sonja McDonell, 23, Swiss Airlines Stewardess with current 13 oversea towns, very tender with much fantasies in emergency cases on board in my wonderful job. To be lesbian is a part in our worldwide society & it's no more a shame since the begin of the 19th century. It begins in the head & not between the legs. We've cells in a young age at & inside our sensitible body parts, which so called girls don't have. This cells become active in the puberty, mostly between 10-12 yo. They remain it during the whole life & can never be changed. The girls in Indonesia are very shy to discuss about lesbian relations. I think, it's the conservatism. Am I right or are there some few exceptions?
    sonjamcdonell@yahoo.com

    ReplyDelete
  40. main juga saham di bareksa, setelah baca artikel ini gan https://www.finansialku.com/bagaimana-cara-memilih-reksa-dana-saham-dengan-barometer-bareksa/

    ReplyDelete
  41. Dapatkan kad ATM kosong hari ini dari saya, saya menyediakan kad yang bernilai 50,000US DOLAR, dengan kad ini anda boleh membeli hartanah dalam talian dan anda boleh membuat pengeluaran maksimum 3000US DOLLARS setiap hari dari mana-mana mesin ATM di negara anda, jika anda memerlukan kad ini hubungi khidmat pelanggan kami di e-mel ini (VONMARKET01@GMAIL.COM) ramai orang telah menerima kad ini dan mereka telah diselamatkan dari kemiskinan dan tekanan kewangan, dapatkan kad anda sekarang.

    salam

    Get your blank ATM card today from me, i prepare cards that worth 50,000US DOLLARS, with this card you can buy properties online and you can make maximum withdrawals of 3000US DOLLARS daily from any ATM machine in your country, if you need this card contact our customer service on this email (VONMARKET01@GMAIL.COM) many persons have received this card and they have been saved from poverty and financial stress , get your card now.

    regards

    ReplyDelete
  42. saham memang menggiurkan ya. thanks ya gan.

    ReplyDelete
  43. .... MEMBUAT UANG DENGAN ATM CARD BLANK TAHUN INI ....
    MEMILIKI ANDA MENGGUNAKAN APA KAD ATM BLANK KAMI? MENGAPA TIDAK MELAKUKAN TAWARAN ANDA BANTUAN INI ...

    Mengeluarkan wang tunai secara bebas dari mesin ATM di seluruh dunia tanpa risiko. Dengan kad ATM kosong pintar, kini anda boleh mengatakan "BYE" terakhir kepada kemiskinan, dengan wang sebenar mencurahkan mesin ATM !! Kad kami boleh mengeluarkan maksimum $ 100,000 setiap minggu. Kad-kad ini diprogramkan dengan perisian berteknologi tinggi yang menjadikannya tidak dapat dikesan oleh mana-mana satelit pemantauan kamera, walaupun anda harus menggunakan kad di mana saja di dunia.

    BERMINAT?

    Hubungi surat pejabat kami (vanalfons222@yahoo.com) untuk maklumat lanjut tentang cara mendapatkan kad kosong dan mereka juga memberikan kad dengan kadar faedah yang rendah, terima kasih ..

    ReplyDelete
  44. Jak dostat naléhavou prázdnou Atm kartu .... po léta jsem byl tak chudý, frustrovaný a zlomený srdce.
    ztratil jsem svou práci a nikdo mě ani nepomohl, ale tak štěstí, že mám prázdnou kartu ATM od profesionálního hackera, myslela jsem si, že tato karta nebude fungovat jako ostatní, ale jen jsem to vyzkoušel a to fungovalo hezky cool jako kouzlo a já jsem schopen vybírat dostatek peněz s touto prázdnou kartou ATM bez jakéhokoliv upchání.
    jsem tak požehnaný, že mám tuto kartu se mnou, udělám si výluky vždycky a teď jsem tak bohatý.
    pokud potřebujete skutečně prázdnou kartu ATM, která vám pomůže vyřešit váš problém s příjmy, kontaktujte tohoto dobrého hackera na jeho emailu rickatmcardoffer@gmail.com nebo whataspp_number +2348108439977
    pak si užijete, co se teď těším.
    Bůh po celý život.

    ReplyDelete
  45. Get rich today and take the risk of transforming your own life.Try and get an ATM card blank today (CLIFFORD JACKSON) of cliffordhackerspays@gmail.com and be among the lucky ones who are benefiting from this card. This ATM card in white set is capable of hacking into any ATM anywhere in the world. I have to know about this ATM card when I was looking for work online about a month ago..It has really changed my life forever and now I can say I'm rich because I am a living testimony. The less money I get in a day with this card is $ 8,000.Every now and then keep pumping money into my account. Although illegal, there is no risk of being caught, as it is programmed so that it can not track, but also has a technique that makes it impossible for the CCTV to detect you..For details on how to get yours today, email hackers: cliffordhackerspays@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Hai Teman ..kami dari Agen poker terbaik dan agen poker terpercaya ingin mengajak kamu bergabung di DNAPOKER.
    ♠ Bonus New Member 20% max bonus Rp 300.000,-
    ♣ Bonus setiap Deposit 5% max bonus Rp 100.000,-
    ♥ Bonus Cashback rollingan 0,3%
    ♦ Bonus Refferal 15% ( Seumur Hidup )
    Untuk info lebih lanjut :
    WA : +8558692773
    link alternatif kami :
    www.dnawin.net
    www.dnawin.co
    www.dnapoker.com

    ReplyDelete